5 december 2013

skolans litteraturkanon

Sammanställning av vad människor jag pratat med har läst under sin skoltid som varit obligatoriskt:
- Extremely Loud and Incredibly Close (1)
- The Curious Incident of the Dog in the Nighttime (3)
- the Picture of Dorian Grey (7)
- the Catcher in the Rye (10)
- Möss och människor (11)
- To Kill a Mockingbird (4)
- Godnatt mr Tom (2)
- Anne Franks dagbok (4)
- Brokeback Mountain (1)
- Papa Goriot (3)
- Fröken Julie (6)
Jag har frågat 15 personer från min kurs (läser litteraturvetenskap så de flesta svarade intresserat och ansträngde sig för att minnas). Även om inte alla böcker kom med, jag bad om både gymnasie- och grundskolelitteratur, så är det ju de som gett starkast intryck och arbetat mest med som en minns.
Min slutsats är att av dessa elva böcker har tre (Anne Frank, To Kill a Mockingbird och Fröken Julie) framträdande kvinnokaraktärer. Den ena är en liten flicka under andra världskriget som inte är så lätt att relatera till alla gånger, den andra är en tjej omringad helt av killar och den tredje handlar inte heller om en samtida kvinna, dessutom framställs hon inte på det mest charmerande sätt. Resten av böckerna har manliga huvudkaraktärer som har problem i livet. Slutsats: DET ENDA EN FÅR LÄSA I SKOLAN ÄR OM MANLIG (TONÅRS)ÅNGEST (alternativt homosexuella män som avskyr kvinnor eftersom de förstör deras liv). Hur kan det se ut såhär? Jag kan inte ens analysera, bara konstatera hur sjuk den fördelningen är. Nu förstår jag plötsligt varför jag har så svårt för manliga ångestkaraktärer i böcker, det är ju det enda jag matats med i tolv år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, här kommenterar vi med respekt och utan härskartekniker tack!