5 december 2013

kvinnokunkurrens och bromance

Vi har funerat mycket kring det här med vänskap mellan tjejer och tjejer och mellan killar och killar och hur olika det ser ut. Ofta säger människor att flickor kan ha en väldigt nära relation som för pojkar inte är lika socialt accepterat. Vi håller med om att det kan vara så, men ett annat, ständigt närvarande mönster tycker jag är hur tjejer fostras in i konkurrens gentemot varandra medan killar lär sig om "bromance" och att hålla varandra om ryggen. 

Popularitet är något som för många känns nästintill livsavgörande i grundskolan. Och hur ser denna hierarki alltsomoftast ut? De häftigaste killarna, de som hörs och syns mest står på toppen, det är nästan alltid ett gäng. För att som tjej bli nästan lika cool, krävs att du accepteras av killarna. Det är här konkurrensen föds.
Det allra bästa är nämligen inte att bli accepterad, utan att ensam vara den enda accepterade tjejen. 

Detta är ett mönster som följer med genom hela livet, men tydligast är det under tonårens första hälft. I min ålder, efter studenten, tycker jag mig se konsekvenser av det. Jag är omringad av tjejer som ser avundsjukt och surt på sina medsystrar när de gör spännande saker, reser eller flyttar eller försöker lyckas med något de älskar att hålla på med, musik till exempel. Bara de allra mest hårdnackade tjejerna vågar, de andra känner sig utkonkurrerade. Killarna i min omgivning däremot, de blir "djs" och reser hur som helst och flyttar hit och dit, och de bara inspireras av varandra, håller varandra om ryggen och säger "dethär borde du också testa" till sina s.k. bröder.

Ni som inte tycker er känna igen mönstret befinner er troligtvis i dess mitt alldeles förblindade. Men vi kan ge ett konkret bevis för vår tes. Män har ett talesätt som låter såhär; Bros before hoes. I kvinnans värld, där högsta självbekräftelsen nås genom acceptans av en man har detta självfallet ingen motsvarighet. 

p.s. Lite samma sak som efter sminkinlägget måste här tilläggas; detta är inte kvinnans eget fel, det handlar inte om svaghet. Det handlar om att fostras in i en mall (patrarkala strukturer) och det är extremt svårt att bryta, speciellt på egen hand.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, här kommenterar vi med respekt och utan härskartekniker tack!