3 december 2013

könsuppdelade idrottslektioner

Samhällets könsroller gör att killar och tjejer har olika förväntningar på sig. Killar kan vara gapiga och ta mycket plats utan att någon tycker det är konstigt. Tjejer ska vara tysta och det är helt i sin ordning om de är blyga. Detta, plus att killar är fysiskt starkare än tjejer, gör att idrottslektionerna i skolan kan vara fruktansvärt jobbiga om man är tjej.

Under högstadiet utvecklade jag en ångest kring idrotten. Veckorna kretsade kring gympalektionerna, jag räknade räknade ständigt ned dagarna till nästa idrottspass. För även om vi i övrigt hade bra stämning i klassen så var det killarna som regerade på fotbollsplanen. De passade helst inte alls och om de gjorde det var det oftast en annan kille som fick bollen. Ingen hänsyn visades för motståndarens fysik utan de tog bollen om det kunde. För det mesta blev jag stående bredvid och såg på, och när jag väl gav mig in i fighten var det endast för betygens skull. För det gick inte att springa ikapp killarna. Det gick inte att knuffa omkull dem. Och det tog knäcken på mig. Vem skulle inte få dåligt självförtroende av att tävla mot människor som alltid kommer vara bättre?

Självklart gjorde läraren försök att jämna ut spelet. Vi hade fotbollsmatcher med fokus på att passa, på laganda, på samarbete. Men när spelet väl var igång glömdes detta genast bort. Det var först när vi delade upp klassen i killar och tjejer som det faktiskt blev resultat. För mig som tjej blev det hundra gånger lättare att våga ge sig in i kampen om bollen när jag slapp oroa mig för att bli fullständigt överkörd av killarna. Självklart ville båda lagen fortfarande vinna, men gjorde en fel var det ingen som suckade högt eller stönade. Att dela upp lagen gav mig träningsglädjen tillbaka. 

Idrottslektionerna är en viktig del av skolan, särskilt med tanke på vilka kroppsideal vi har i idag. Ämnet heter ju just idrott och hälsa, vilket alltså innebär att idrott inte bara handlar om att träna utan också om att träna på ett hälsosamt sätt. Idrotten skulle kunna bli ett viktigt verktyg i kampen mot ätstörningar och osunda ideal. Därför är det skolans uppgift att se till att alla elever trivs på lektionerna. 

I klasser med stora skillnader mellan tjejer och killar kan en lösning vara att helt enkelt dela upp klassen ibland. Detta, i kombination med att en för en dialog i klassen om könsroller och jämlikhet, kan leda till att tjejer känner sig trygga med att ta plats och våga säga vad de tycker.

Självklart skulle det bästa alternativet vara om killar och tjejer kunde spela tillsammans och känna sig lika delaktiga i matchen. I dagens samhälle är detta tyvärr en omöjlighet. Därför är könsuppdelad idrott ett alternativ alla skolor borde överväga.

Läs också: Könsuppdelade idrottslektioner del 2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, här kommenterar vi med respekt och utan härskartekniker tack!