26 december 2013

justin bieber och flickhysterin

Jag är en stenhård Belieber.
Jag älskar Justin Bieber.
Och om det är något som gör mig surare än att han har knarkat, är emot abort eller eventuellt har köpt sex är det hur fruktansvärt utsatta och nerklankade typiska flickkulturer som Beliebers blir.

När Bieber var i Sverige hånades fansen för att de väntade utanför hans hotell, de skrattades åt via practical jokes som killarna som låtsades vara Bieber tillexempel. De kallades för desperata och hysteriska. Tjejerna som köade under måndagen (till och med ända från torsdagen ansågs korkade (det var ju april och kallt) och oansvariga (det var ju skoldag)). Att tjejerna svimmade underkonserten målades också upp som något svagt. Fånigt. Töntigt. Det var som om alla utifrån undrade hur tjejerna kunde sjunka så lågt för att få se en snubbe som aldrig kommer att bry sig om dem ändå?

Jag vill nu påpeka att de ungar (främst pojkar) som väntade vid hotellet när Messi kom till Sverige aldrig  ansågs som töntiga. Endast hängivna. De vuxna män som köade i dagar till Bruce Springsteen skrevs om i tidningen som lojala och häftiga, hans mest hängivna fans! Personer som skadas under konserter brukar berättas om med allvar och problem som för många personer på ståplats brukar diskuteras? Och practical jokes som får folk att skrika, gråta och hyperventilera brukar väl snarare moraliseras kring än kollektivt asgarva åt?

Jag vill även försvara mig själv och denna utpräglade tjejkultur och berätta för alla tvivlare och oförstående människor därute att "hysterin" är fullkomligt legitim. Beliebers har följt denna persons varenda steg i kanske 3, 4 eller 5 år. Han har aldrig varit i Sverige och nu var han det. Klart en blir hysterisk. De bryr sig. Att svimma under en konsert efter att ha köat en hel dag och haft dålig tillgång till att sitta ned, få vatten eller ens få kissa och sen pressas ihop av 3000 människor är väl inte så konstigt?

Tjejer bryr sig. De är engagerade. Justin Bieber inspirerar många unga tjejer med sitt budskap om att allt är möjligt och att de är fina, underbara och vackra just som de är. Även om jag inte håller med om att allt är möjligt och även om jag föraktar att en man ska behöva berätta för tjejerna att de är bra så tycker jag det är fantastiskt att ett sånt brinnande intresse och engagemang kan föra dem samman.

De förlöjligas för att den fånigaste av alla könsroller i könsmaktordningen är den yngre tonårstjejen och ingenting hon gör har någonsin ansetts häftigt. Tänk på det nästa gång ni suckar åt en belieber.




/kusin F

2 kommentarer:

  1. SÅ BRA! Har av någon anledning aldrig jämfört tjejer med killar just på det här området, utan mest bara blivit irriterad på att folk i allmänhet ser ned på och förlöjligar tjejer som är peppade och supportar. I jämförelsen blir det absurda i situationen ännu värre. Tack för pedagogiskt inlägg!

    SvaraRadera
  2. Så jäkla skönt men också ledsamt att det jag så länge misstänkt verkar stämma, nämligen att det mesta som blir populärt för tjejer blir så fullkomligt smutskastat.

    När jag var yngre avgudade jag Aaron Carter och jag fick ta emot skit för det varje dag.
    Som lite äldre blev jag stormförtjust i Twilight-böckerna och jag har fått ta emot lika mycket skit för det, för hur kan någon läsa något sådant vedervärdigt?
    Behöver jag nämna kritiken som kommer om jag nämner att jag läst - och gillat - 50 Shades of Grey? Visst är det mycket i både Twilight och 50 shades som jag inte helt och hållet står för, men jag gillar dem ändå.

    Så himla ledsamt och jag blir matt.

    SvaraRadera

Hej, här kommenterar vi med respekt och utan härskartekniker tack!